人気ブログランキング | 話題のタグを見る

墓花   

I cleaned our grave and changed the withered sakaki tree leaves for fresh ones under the flaming sun yesterday. I usually put fresh sakaki tree leaves on the grave once a month, but in summer they quickly wither. The sakaki tree leaves I put in two weeks ago were becoming brown. I was all in a sweat. I do not like the graveyard at night, but I do not dislike it in the daytime. I was standing there alone. My husband was not at home because he took part in the memorial service for his aunt's husband. I continued to pray while incense sticks were burning. I suppose it took at least two minutes. I always have many things to pray about, so I do not care how many minutes pass. However, my husband joked with me and said that passers-by might have misunderstood me as a bad person who needed to confess myself a lot to our ancestors. I felt refreshed when I saw the green sakaki tree leaves I put on the grave.

昨日の炎天下、我が家の墓掃除をして、枯れた榊を
新しい榊に替えました。

ふだんはひと月に一度、新しい榊をお墓に供えますが
夏はすぐに枯れてしまいます。

2週間前に供えた榊は、茶色になっていました。
私は全身汗だく。

夜の墓地は好きじゃないですが、昼間の墓地は嫌いじゃないです。
1人で墓地に立っていました。 夫は叔母の夫の法事に出かけて、留守。

線香が燃えている間ずっと、私は拝んでいました。
少なくとも、2分はかかったかも。

いつも拝むことがたくさんあるので、何分過ぎようが気になりません。

けれど、夫が私を茶化して言うには
通りがかった人たちは、私が悪いことをしてご先祖さまに
たくさん懺悔する必要があったんだと誤解したかもしれないよ、って。

お墓に供えた緑の榊を見て、私は元気になりました。

墓花_f0163810_2174383.jpg


近所のお店に、墓花として売られています。

墓花_f0163810_2174270.jpg


我が家にも植えてはあるけれど、1か月に1~2度のペースに
枝葉の再生が間に合いません。

お墓で気持ちが安らぐなんて
嫁いだ当初は思ってもみなかったこと。

墓守が似合う年齢になりました。

by kyoumogenki123 | 2013-07-15 21:08

<< なないろパン工房  梅雨明け >>